Ondanks omvangrijke kostenbesparingen en de lancering van een nieuwe smartphone schrijft mobieltjesmaker Motorola nog steeds rode cijfers.
Ruim 12 miljard dollar legde Google twee jaar geleden op tafel om het Amerikaanse Motorola over te nemen. Daarmee had het zoekbedrijf eindelijk de mogelijkheid om zelf hardware te maken. En passant nam het de bruikbare patentenportfolio over.
Google haalde de bezem door Motorola. Dat was nodig, omdat de mobieltjesmaker de afgelopen jaren forse verliezen heeft gemaakt. Google schrapte ruim 5000 banen bij Motorola, verkocht een onderdeel voor 2 miljard dollar en voerde omvangrijke kostenbesparingen door.
Nog steeds verlies voor Motorola
En wat heeft dat Google twee jaar later opgeleverd? Weinig, blijkt uit de derdekwartaalcijfers die het bedrijf uit Mountain View donderdag nabeurs bekendmaakte.
Het operationele verlies bij Motorola bedroeg 248 miljoen dollar. Dat is meer dan de 218 miljoen dollar uit het tweede kwartaal en meer dan de 179 miljoen in de eerste drie maanden van het jaar.
Motorola droeg 1,14 miljard dollar bij aan de omzet van Google, ruim 140 miljoen dollar meer dan in het kwartaal ervoor. Dat komt vermoedelijk door de Moto X, de nieuwe smartphone die Motorola het afgelopen kwartaal onthulde. De telefoon ging wel pas eind augustus in de verkoop, waardoor alleen de verkopen in september bijdragen aan de kwartaalomzet. Hoeveel exemplaren van de Moto X zijn verkocht heeft Google niet bekendgemaakt.
Google kende goed kwartaal
Afgezien van Motorola kende Google een uitstekend kwartaal. Het concern profiteerde van stijgende inkomsten uit advertenties voor mobiele telefoons en uit promotievideo's. De omzet bedroeg 14,9 miljard dollar (omgerekend 10,9 miljard euro), 12 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Analisten gingen uit van 14,8 miljard dollar aan inkomsten.
De nettowinst steeg met 36 procent op jaarbasis tot 3 miljard dollar. In de nabeurshandel klom het aandeel van Google tot boven de 950 dollar.
CPC daalt verder
De gemiddelde kosten die adverteerders per klik aan Google betalen lager wederom lager in het derde kwartaal. De cost-per-click-tarieven, ofwel de CPC, daalden in juli, augustus en september met 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. Analisten gepolst door Bloomberg hadden gerekend op een afname van 5 procent.
De gemiddelde kosten per klik zakken al sinds het vierde kwartaal van 2011. En de tarieven lijken voorlopig alleen maar sneller te kelderen: in de eerste drie maanden was de daling nog 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het tweede kwartaal was de afname 6 procent.
Dat de prijzen zakken, komt doordat steeds meer mensen smartphones en tablets gebruiken. Daarop liggen de advertentietarieven van oudsher lager dan op de pc.
Google probeerde in de afgelopen kwartalen de daling in de prijzen te compenseren met een hoger aantal kliks. Ook dat lukte nu: er werd 26 procent meer geklikt op advertenties dan een jaar eerder.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl